logo

42 Pottenbakkers

Geschreven door Dianne Hamer

1930Een van de bekendste en meest veelzijdige kunstenaars die in Epe heeft gewoond, was Chris Lanooy (1880-1948), pottenbakker, kunstschilder, glazenier en ontwerper van glas, behang en textiel. Hij woonde bijna dertig jaar aan de Heerderweg, waar hij de beschikking had over een groot perceel grond van enkele hectaren, waarop enkele werkplaatsen stonden met verschillende ovens. Tevens waren er een gipsruimte, enkele glazuur- en draaikamers en een plaats om klei te mengen. Daarnaast was er een tentoonstellingsruimte. Hij werkte in de tuin aan zijn draaischijf en als er veel toeloop was, werd er entreegeld gevraagd. Later deed hij dit ook voor bezoeken aan zijn atelier en toonkamers.

Lanooy experimenteerde met glazuurtechnieken en wist prachtige, decoratieve kleureffecten te bereiken. Zijn eerste series voorwerpen maakte hij met monochrome of coloristisch vloeiende glazuren zonder figuratieve decoraties. Zijn inspiratiebron was de glazuurkunst van het Oosten. Later ging hij wel realistische thema's toepassen. Bekend van hem zijn de paddenstoelborden met verschillende soorten paddenstoelen: parasolzwammen, vliegenzwammen, cantharellen, zwavelkopjes, et cetera. Soms abstraheerde hij die tot kubistische vormen of vervormde ze tot organische decoraties. Ook maakte hij vogel- en vissenborden.

Chris Lanooy is in 1948 overleden en begraven op de begraafplaats aan de Tongerenseweg, samen met zijn vrouw Belly. De grafsteen waarin een schaal is verwerkt, is vermoedelijk ontworpen door zijn dochter Lotty. Het graf zelf is gedekt met een aantal gebruikte ronde ovenplaten met verschillende kleuren afgedropen glazuur.
De gemeente Epe heeft een aantal schalen van Lanooy in haar bezit, evenals een schilderij met vissen. In 2007 heeft de kunstcommissie een gebrandschilderd glas-in-loodraam gekocht van Lanooy. Hierop staat zijn leerling Frans Slot afgebeeld. In het gemeentehuis bevindt zich een Chris Lanooy-lounge waarin het unieke kunstwerk, naast andere stukken van de kunstenaar, worden geëxposeerd. Ook hebben hier werkstukken van Frans Slot een plaats gevonden.

Frans Slot (1909-1974) werd al in 1922 door Lanooy in dienst genomen. Hij werkte tien jaar als leerling en daarna was hij tot 1943 medewerker. Hij werd sterk beïnvloed door zijn leermeester en de liefde voor de schoonheid van de glazuren is altijd zichtbaar gebleven in zijn werk: het celadon, apple/ green, blue powder en het Perzisch blauwgroen. Frans Slot kon heel mooi en strak draaien. Kenmerkend voor hem zijn de mooie ’zielen’, de opstaande randen onderaan een vaas, pot of schotel. Aan een ziel wordt de maker herkend. Slot heeft zich in zijn vormen losgemaakt van Lanooy. Die maakte forse, zware en wijde modellen, terwijl Slot juist naar een slanke en sierlijke lijn streefde. Na verloop van tijd liet Lanooy het draaien volledig aan hem over. In 1946 ging Frans Slot als zelfstandig pottenbakker aan de slag in zijn voormalig ouderlijk huis aan de Wisselseweg. In 1950 verhuisde hij, na zijn huwelijk met Lien Houwink, naar ‘De Clinge’ aan de Heerderweg, schuin tegenover Lanooy. Achter het huis werd een schuur met oven gebouwd. Frans Slot heeft veel geëxposeerd, zowel in binnen- als buitenland, en de kritiek is meestal lovend over hem: een goede vakman, die opvalt door zijn sierlijke vormgeving en verfijnd kleurgebruik.

Dit artikel komt uit "De Eper Canon, Geschiedenis van een gemeente".
2e herziene en uitgebreide druk, (c) 2011 Rotary Club Epe / Ampt Epe
ISBN 978-94-6190-451-5; NUR 693